Jak Schudnąć

8 Mitów Czyniących Odchudzanie Męczarnią

By  | 

jak szybko schudnąć

Przestań Komplikować Podróż Do Lepszej Sylwetki!

Świat odchudzania jest pełen toksycznych mitów, które niestety nie chcą umrzeć. Dlatego uznałem, że warto omówić kilka tych najbardziej utrudniających proces zrzucania brzuszka.

Mit #1 Musisz Jeść Śniadania

Być może obiło Ci się o uszy, że osoby pomijające śniadanie częściej mają problemy z nadwagą niż osoby, które regularnie spożywają posiłek zaraz po przebudzeniu.

Mit ten jest świetnym przykładem tego, że korelacja zjawisk nie musi oznaczać ich związku przyczynowo-skutkowego.

Inaczej mówiąc chodzi o to, że chociaż osoby pomijające śniadanie częściej mają problemy z wagą, to wcale nie oznacza, że za ten fakt odpowiada przesunięte w czasie śniadanie.

W tym ciekawym badaniu sprawdzono na grupie około 300 osób jaki wpływ na wagę ma spożywanie śniadań lub ich brak.

Rezultat?

Po 4 miesiącach eksperymentu nie odnotowano żadnych zmian między grupami. Zjadanie lub pomijanie śniadania nie miało wpływu na wagę uczestników.

Mit ten prawdopodobnie wynika z tego, że osoby jedzące śniadania mogą również mieć inne „zdrowe” nawyki. Z kolei pomijacze śniadań to bardzo często osoby żyjące w pośpiechu, którym stres i brak ruchu nie jest obcy.

Jednak nie zrozum mnie źle. Nie mówię, że masz przestać jeść śniadania.

Jeśli dobrze się z tym czujesz, to tego się trzymaj!

Po prostu chcę pokazać, że ta czynność nie decyduje o Twoim wyglądzie.

W tym miejscu nasuwa się od razu kolejny mit, że jedzenie dużej ilości małych posiłków w ciągu dnia podkręca metabolizm.

Jest to oczywiście nieprawda. Tutaj masz przykład obalający ten światopogląd.

Jeśli zaciekawił Cię mit 5 posiłków dziennie to zapraszam do tego wpisu.

Mit #2 Jedzenie Po 18 Czy Cię Grubym

W sumie nie wiem skąd wziął się ten szalony pomysł.

Być może z logicznego myślenia, że skoro w nocy ciało „nic” nie robi, to nie potrzebuje dużej ilości kalorii.

Na szczęście dla nas powyższy tok rozumowania nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości. Nie istnieją badania potwierdzające, że spożywanie posiłków późną porą nasila gromadzenie tkanki tłuszczowej.

Oczywiście załadowanie się jedzeniem pięć minut przed snem będzie miało wpływ na jego jakość.

Jednak sam fakt obrastania w tłuszcz jest efektem jedzenia większej ilości kalorii, niż faktycznie ciało potrzebuje, a nie pory spożywania posiłków.

A tak w ogóle to działania wykonywane przez ciało podczas snu (regeneracja ciała, podtrzymywanie funkcji życiowych czy budowanie mięśni) moim zdaniem nie należą do kategorii „robienie niczego”.

Mit #3 Zrzucanie Wagi To Prosta Matematyka

Znasz oklepany tekst, że deficyt 3500 kcal to pół kilo spalonego tłuszczu?

Wystarczy teraz kilka obliczeń i już wiesz, ile schudniesz w dwa miesiące…

Prawda?

Gó#$@ prawda :)

Odchudzanie nie jest procesem liniowym, jak myśli wiele osób.

W pogoni za lepszym ciałem Twoja waga będzie się wahać.

Czasem spadnie, czasem wzrośnie i jest to w pełni normalne (przykładowo możesz mieć w sobie więcej jedzenia lub „trzymać” więcej wody).

Brak tej wiedzy może sprawić, że zamiast cierpliwie robić swoje zaczniesz cudować i kombinować, bo przecież waga nie spada jak na papierze.

W pewnych przypadkach ludzie nawet rezygnują z odchudzania, chociaż wszystkie idzie dobrze.

Smutne, ale prawdziwe…

Jak się przed tym ustrzec?

Daj sobie spokój z ważeniem co kilka dni i o różnych porach. Lepiej rób to raz na tydzień, o tej samej porze np. po porannym kibelku.

Z odchudzaniem jest jak z długoterminową inwestycją na giełdzie.

Nie możesz przejmować chwilowymi wzrostami wagi i nie możesz się ekscytować chwilowymi spadkami.

Ciebie interesuje ogólny kierunek trendu.

W moim przypadku wahania wagi potrafią się zmieniać nawet o 2 kg w ciągu kilku dni, a mam dość niski poziom tłuszczu.

Mit #4 Musisz Pilnować Indeks Glikemiczny Posiłków

Jasne indeks glikemiczny może być JEDNYM Z WIELU wskaźników uwzględnianych przy projektowaniu diety, ale czynienie z niego fundamentu odchudzania jest jakimś nieporozumieniem.

Przez tego typu mity dochodzi do chorych sytuacji, w których ludzie rezygnują z ziemniaków, marchewki czy porcji zdrowych owoców.

Osobiście w moim procesie poprawy sylwetki nie korzystałem i w przyszłości również nie będę korzystało z tego wskaźnika.

Co ciekawe sporo osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że indeks glikemiczny danego pokarmu w połączeniu tłuszczem lub białkiem zawsze spada, a właśnie w taki sposób najczęściej spożywamy posiłki.

Mit #5 Jedzenie Tłuszczu Czyni Cię Tłustym

Brzmi logicznie prawda? I o dziwo wiele osób w to wierzy!

W końcu jeśli masz pod skórą brzydki tłuszcz, to jedzenie tłuszczów sprawi, że będziesz miał go jeszcze więcej.

Idąc dalej tym tropem mogę powiedzieć, że jedzenie wątróbki powoduje przerost wątroby (ot taki żart prowadzącego).

Na szczęście w rzeczywistości nie ma żadnych mechanizmów powodujących, że spożywany tłuszcz bezpośrednio odkłada się na Twoim brzuchu (dopóki trzymasz się dziennego zapotrzebowania na kalorie).

Jeśli masz wątpliwości, to rzuć okiem na sylwetki osób będących na dietach wysokotłuszczowych.

Efekty mogą Cię zaskoczyć.

Niemniej pamiętaj, że spożywane tłuszcze mają więcej kalorii niż tam sama ilość białek lub węglowodanów.

Swoją drogą ciekawi mnie, jakby potoczyły się losy świata, gdyby tkanka tłuszczowa i tłuszcz z jedzenia nosiły różne nazwy, których nie da się ze sobą powiązać ;)

Mit #6 Diety Niskotłuszczowe Są Zdrowe

Ten mit jest kontynuacją poprzedniego.

W skrócie mówiąc nigdy nie udowodniono skuteczności tej diety.

Z kolei wielkie badanie przeprowadzone (niestety tylko na kobietach) przez National Institute of Health (trwające ponad 7 lat) dało poniższe wnioski:

  • Brak wyraźnych zmian w wadze w stosunku do grupy kontrolnej (żywiącej się w tradycyjny sposób).
  • Nie odnotowano takżę mniejszej zapadalności na choroby serca.

Moim zdaniem zapomnij o istnieniu diety niskotłuszczowej.

Nie mówiąc już o tym, że produkty typu „light” to syf, w którym usunięty tłuszcz zazwyczaj zastępuje się cukrem, by utrzymać walory smakowe.

Zapewniam Cię, że przeładowane cukrem produkty są znacznie gorsze dla ciała od tych zawierających tłuszcze naturalnego pochodzenia.

Co więcej w tym samym czasie jak zaczęto propagować diety niskotłuszczowe rozpoczęła się również fala otyłości.

Ciekawy przypadek prawda?

Mit #7 Jedząc Węglowodany Będziesz Gruby

Podobna mądrość jak z tłuszczami, która powoduje, że ludzie jak ognia potrafią unikać węglowodanów.

Jednak prawda jest taka, że to NIE węglowodany tuczą, lecz ich nadmiar (podobnie jak z tłuszczami).

Co więcej bez zdrowej ilości węglowodanów Twoje ciało nie będzie funkcjonować optymalnie i ucierpi na tym również testosteron.

Nie mówiąc już o tym, że życie bez węglowodanów jest smutne :)

Rzecz jasna istnieją lepsze i gorsze źródła węglowodanów.

Jeśli regularnie sięgasz po przetworzone produkty pełne cukrów oraz chlebki z wybielonej mąki, to na własne życzenie utrudniasz proces odchudzania, gdyż narażasz się na napady głodu prowadzące do objadania.

Jednak wrzucanie do tego samego worka węglowodanów pochodzących z ryżu, warzyw, owoców, ziemniaków czy roślin strączkowych jest moim zdaniem zwykłą głupotą.

Mit #8 Wiara W Odchudzające Suplementy

Na koniec zostawiłem największego kłamczuszka, czyli wszelkie pigułki i zioła odchudzające.

Rynek tego typu preparatów jest przeogromny i chyba się to nie zmieni, bo lenistwo prawie zawsze wygra ze zdrowym rozsądkiem.

W końcu obietnice zrzucenia 14 kg w 4 tygodnie bez ćwiczeń mocno kuszą….

Brzmi głupio, prawda i każdy się z tego śmieje, a jednak nie mogę się nadziwić jak tego typu rzeczy świetnie się sprzedają.

Niestety brutalna prawda jest taka, że w najlepszym przypadku efekty odchudzających suplementów są niewielkie i do tego rozłożone w czasie.

Co ciekawe w wielu przypadkach pozytywne opinie nie muszą świadczyć o jakimś produkcie, gdyż osoby z nich korzystające zazwyczaj też próbują dbać o swoją dietę i ruch.

Swoją drogą tak po cichu myślę, że odchudzająca pigułka nigdy się nie pojawi, ponieważ będzie to zwyczajnie nieopłacalne podobnie jak niezawodny silnik w samochodzie lub wiecznie ostra maszynka do golenia.

Dlatego jak najszybciej uświadom sobie, że nawet nieidealna dieta i nieidealny trening da Ci lepsze efekty, niż wszystkie odchudzające suplementy zebrane do kupy.

PS. Dzięki za poświęcenie czasu na ten długi artykuł. Mam nadzieję, że w jakimś stopniu uprości on Twoje życie.

(NOTKA: Zastanawiasz się, jakie produkty powinieneś wybierać, by jeść jak mężczyzna? Pobierz gotową listę zakupów. Przestań rozmyślać i zacznij działać! Pobierz Tutaj )

dieta dla mężczyzn

1 Comment

  1. Kasia

    Styczeń 19, 2016 at 9:14 pm

    Zgadzam się ze wszystkim. Do odchudzania trzeba podchodzić z głową i traktować to jako zmiana stylu życia a nie szybkie zrzucenie na wadze. Niestety wiele osób chce to zrobić w jak najkrótszym czasie :(

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *