Jak Schudnąć

Czy Bieganie Odchudza? Odpowiedź Może Cię Zaskoczyć!

By  | 

czy bieganie odchudza

Czy Bieganie Odchudza, A Może To Strata Czasu?

Każdego roku, gdy zima odchodzi i pojawiają się pierwsze ciepłe dni. Wiele osób zaczyna marzyć o tym, by wraz z topniejącym śniegiem wytopił się również tłuszcz z ich ciała.

W efekcie następuje wysyp wiosennych biegaczy, którzy mocno wierzą, że bieganie długich dystansów uczyni ich ciała bardziej atrakcyjnymi.

Czy faktycznie jest to słuszne podejście i czy bieganie odchudza?

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że nie mam nic przeciwko bieganiu, ponieważ jest to fajny sport i przynosi wiele korzyści dla ciała oraz umysłu.

W tym wpisie skupię się tylko na jego związku z wytapianiem tkanki tłuszczowej, czyli głównym powodzie, dla którego ludzie decydują się biegać.

Z jakiegoś powodu, którego cały czas nie rozumiem, mnóstwo osób uważa, że najlepszym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest właśnie bieganie. Oczywiście jest to lepszy wybór, niż wykonywanie każdego dnia ogromnej ilości brzuszków.

Jednak wbrew powszechnym przekonaniom odpowiedź na pytanie czy bieganie odchudza, wcale nie jest taka oczywista.

Dlaczego?

W pierwszej kolejności musisz zrozumieć, że nadrzędnym celem każdego ciała jest PRZETRWANIE.

Nie obchodzi go budowanie mięśni czy bycie atrakcyjnym. Właśnie dlatego jest ono takie „sprytne” i potrafi szybko dostosować się do nowych warunków.

Teraz spójrzmy na naszego wiosennego biegacza, który chce schudnąć. Zgodnie z zasadami gry ogranicza on spożycie kalorii i rozpoczyna regularne biegi. Jak na to reaguje organizm? Będzie próbował jak najszybciej dostosować się do tych zmian. W efekcie zacznie pozbywać się wszystkiego, co jest zbędne do przetrwania (osoby biegającej). Czymś takim są Twoje mięśnie domagające się dużych ilości kalorii, których Tobie brakuje.

Mniej mięśni to mniejsze wymagania kaloryczne ciała i możliwość pokonywania dłuższych tras. Właśnie dlatego u biegaczy długodystansowych nie znajdziesz zbyt imponującej muskulatury. Oczywiście jakaś część energii będzie również pochodzić ze zmagazynowanej tkanki tłuszczowej, ale w ogólnym rozrachunku wszystko wychodzi na naszą niekorzyść.

Powyższy stan rzeczy doprowadza do zdradliwej sytuacji.

Zaczynasz biegać i Twoja waga spada. Wydaje Ci się, że idziesz w dobrą stronę, a tak naprawdę Twoje ciało staje się coraz mniej atrakcyjne, gdyż tracisz również mięśnie.

Wyobraź sobie ciało z dużą ilością tłuszczu i małą ilością mięśni.

Czy na pewno tego właśnie chcesz?

Z bieganiem jest również taki problem, że podczas tego typu treningu w ciele nie zaczynają pływać anaboliczne hormony, które pomagają zachować mięśnie oraz palić tłuszcz.

Tutaj jedynie możesz liczyć na wzrost poziomu kortyzolu.

Jakiś czas temu pisałem tutaj, że mnóstwo ludzi zmaga się ze zbyt wysokim kortyzolem. W jeśli dorzucimy jeszcze cardio, to każdy bieg będzie Cię oddalał, a nie zbliżał do wymarzonej sylwetki.

Nie da się również ukryć, że długi trening cardio jest nudny (przynajmniej dla mnie) i wiele osób traktuje go wręcz jak karę. W efekcie ciężko wytrać w nim dłużej, a przy pierwszym zimnym czy deszczowym dniu łatwo wszystko odpuścić i wrócić do punktu wyjścia.

Oczywiście bieganie nie jest największym złem, gdyż także pomaga wytworzyć deficyt kalorii i z początku może przynieść jakieś efekty. Jednak jak już pisałem, ciało szybko adaptuje się do wysiłku i każdy kolejny trening nie będzie na nim robił wrażenia.

Co prawda w pierwszych tygodniach biegania to nie problem, ponieważ zawsze możesz wydłużyć czas treningu, ale takie podejście ma ogromne ograniczenia. Z tego powodu bieganie dla spalania tłuszczu z szerszej perspektywy czasu jest po prostu skazane na porażkę.

Warto również wiedzieć, że w przypadku biegów spalanie dodatkowych kalorii niestety kończy się wraz z treningiem.

Pisząc na temat biegania chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę.

Wiele osób rozpoczynających „odchudzające” bieganie ma sporą wagę, która na pewno da popalić stawom kolanowym.

Dorzućmy jeszcze fakt, że większość ludzi nie potrafi prawidłowo biegać i mamy gotowy przepis na zrobienie sobie krzywdy.

Jeśli masz dużą wagę, to zdecydowanie lepiej zacząć od dłuższych spacerów i treningu siłowego.

Małe Podsumowanie

Czy bieganie odchudza? Teoretycznie tak.

Przynajmniej na początku, ale na dłuższą metę nie jest to najlepszy sposób na wypracowanie atrakcyjnego ciała.

Pamiętaj również, że bieganie oraz żadne inne ćwiczenia nie odmienią Twojej sylwetki, jeśli w parze z nimi nie będą szły zmiany w diecie.

Musisz działać kompleksowo i takie właśnie podejście przedstawiam w programie „DNA Transformacji”.

dieta dla mężczyzn

PS. Jeśli wpis ten czyta jakaś kobieta, powiem jedno. Nie bój się, że obrośniesz w mięśnie od treningu siłowego. Po pierwsze nie masz do tego predyspozycji hormonalnych, a po drugie to wcale nie jest to takie łatwe. Spójrz tylko na wielu mężczyzn, którzy chcą budować mięśnie i wcale nie idzie im to łatwo.

8 Comments

  1. Rafał Sachanowicz

    Czerwiec 19, 2016 at 2:07 pm

    Ciężko powiedzieć jak konkretne przedziały czasowe będą wpływać akurat na Twoją osobę. Taki trening raczej nie sprawi, że Twoje mięśnie „znikną” i będziesz wyglądał jak typowy maratończyk, ale faktycznie optymalny rozwój mięśni możesz się spowolnić. Ciało dobrze rozwija się idąc w jednym konkretnym kierunku, dlatego też nie możesz jednocześnie być świetnym w treningu siłowym i wytrzymałościowym. Jednak warto zadać sobie pytanie, czy potrzebna Ci taka „specjalizacja”. Zauważ, że napisałeś, iż po prostu lubisz biegać. Jeśli więc sprawia Ci to frajdę i utrzymuje w ciało formie to chyba warto przy tym pozostać, ewentualnie ograniczyć się do 1, 2 biegów w dzień wolny od treningu, gdybyś miał duże problemy z budowaniem mięśni.

  2. Adrian

    Maj 5, 2016 at 12:59 pm

    A jaki wpływa ma krótkie bieganie (20-25 minut) dosyć szybkim tempem? Lubię 2-3 razy w tygodniu przebiec takie szybkie 5 km :) Czy takie bieganie też „pali” mięśnie? Co z wzrostem poziomu kortyzolu przy takim krótkim bieganiu? :)
    Pozdrawiam

  3. Rafał Sachanowicz

    Styczeń 21, 2016 at 11:17 am

    Zadałeś bardzo fajne pytanie, na które mógłby pojawić się oddzielny wpis. Dlatego w komentarzu powiem tyle… Przestań skupiać się na szczegółach i spójrz na odchudzanie z szerszej perspektywy.
    Procesy redukcji tkanki tłuszczowej zachodzą nieustannie, zaś sam trening tlenowy trwa typowo 45 minut. Dlatego fundamentem gubienia nie jest konkretny typ treningu, lecz ujemny bilans kaloryczny.
    Dodatkowo ważne jest to, jak trening wpływa na ciało (metabolizm, hormony) oraz jak ciało zachowuje się po jego zakończeniu.
    Chociaż do spalania tłuszczu dochodzi w warunkach tlenowych, a glikogenu w beztlenowych, to w ogólnym rozrachunku trening siłowy i HIIT daje lepsze efekty niż typowe cardio, co oczywiście potwierdzają liczne badania oraz praktyka ludzi.

  4. pat

    Styczeń 17, 2016 at 11:37 pm

    A nie jest tak,że tłuszcz spała się tylko w warunkach tlenowych?

  5. Rafał Sachanowicz

    Maj 18, 2015 at 9:24 pm

    I właśnie o to chodzi, żeby nasza aktywność dawała nam frajdę, gdyż na siłę daleko nie zajedziemy.

  6. marcin

    Maj 18, 2015 at 2:43 pm

    W ostatnią sobotę zrobiłem 11 km na rolkach. Naprawdę lubię ten sport. Do tego przejażdżka na rowerze i Endomondo wyliczyło mi wydatek energetyczny ponad 900 kcal.

  7. Rafał Sachanowicz

    Maj 18, 2015 at 1:33 pm

    Mnie osobiście do biegania bardzo zniechęciła szkoła podstawowa i tak mi zostało ;)

  8. marcin

    Maj 15, 2015 at 11:37 pm

    Ja osobiście, jeśli mam ochotę na ruch, to wybieram rower albo rolki. Bieganie to dla mnie katorga.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *