Dieta Dla Mężczyzn

Ile Jajek Dziennie Możesz Jeść? (Poznaj Zaskakujące Fakty)

By  | 

ile jajek dziennie

Ile Jajek Dziennie Jest Bezpieczne Dla Zdrowia

Jajka są dosyć kontrowersyjną postacią w żywieniowym świecie. Szczególnie w ostatnich latach jaja mocno oberwały i wiele osób zaczęło się ich bać.

Stało się to głównie za sprawą „znawców” promujących „zdrowe” żywienie, którzy przypisywali jajkom zwiększanie poziomu cholesterolu we krwi.

Jaja I Cholesterol

Wielu ludzi sądzi, ze spożywanie cholesterolu (np. w postaci jajek) przekłada się na jego poziom we krwi i powoduje choroby serca, co nie jest do końca prawdą.

W przypadku większości zdrowych ludzi zjadany cholesterol nie wpływa na ten krążący we krwi.

Jednak przy dzisiejszym nadmiarze informacji wcale nie dziwi mnie fakt, że ktoś nie wie, ile jajek dziennie może bezpiecznie spożywać.

W rzeczywistości wątroba produkuje większe ilości cholesterolu, niż dostarczasz go z jedzenia.

Co ciekawe, im więcej cholesterolu spożywasz, tym mniej produkuje go ciało (prosty i skuteczny system autoregulacji).

Na temat cholesterolu pisałem również tutaj i tutaj.

Jeśli nie chcesz czytać powyższych wpisów, to po prostu zapamiętaj: cholesterol jest niezbędny do prawidłowego działania męskiego ciała.

Dodam jeszcze, że jaja to nie tylko cholesterol.

Jaja są również jednym z najbardziej odżywczych produktów na świecie. Więcej na ten temat pisałem w tym miejscu.

Jaja I Badania

Zacznę od tego, że nie ma jasnych dowodów, iż regularne spożywanie jaj zwiększa ryzyko chorób serca. Niektóre dane sugerują nawet, że jaja zmniejszają ryzyko wylewu.

Większość badań pokazuje, że osoby regularnie spożywające jaja nie notują znaczących zmian w poziomie cholesterolu. Trafiłem nawet na badanie, w którym „dobry” cholesterol (HDL) skoczył o 10 procent u osób jedzących 2 jaja dziennie przez okres 6 tygodni.

Kolejne ciekawe badanie pokazało, że regularne jedzenie 3 jaj dziennie w przypadku 70 procent ludzi nie ma większego wpływu na poziom cholesterolu we krwi. Pozostałe 30 procent ludzi notuje wzrost zarówno „dobrego” i „złego” cholesterolu (LDL).

Jednak zanim skreślisz jaja, ponieważ podniosły również „zły” cholesterol (u mniejszości), to doczytaj ten tekst.

Niewiele osób wie, że „zły” cholesterol można podzielić na dwie podkategorie: małych oraz dużych cząsteczek.

Co ważne, to nie „całkowity” poziom LDL określa ryzyko wystąpienia chorób serca.

Okazuje się, że ważniejszy jest poziom małych cząsteczek LDL i to jego wysoki poziom zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca.

Teraz nadchodzi najlepsze…

U ludzi, którym jajka zwiększały „zły” cholesterol. Zwiększały one poziom dużych cząsteczek LDL, a to jest wiązane z mniejszym ryzykiem wystąpienia chorób serca.

Mała ciekawostka: tak naprawdę LDL i HDL są tylko nośnikami cholesterolu.

(NOTKA: Zastanawiasz się, jakie produkty powinieneś wybierać, by jeść jak mężczyzna? Pobierz gotową listę zakupów. Przestań rozmyślać i zacznij działać! Pobierz Tutaj )

dieta dla mężczyzn

Ile Jajek Dziennie

Od dłuższego czasu wmawia się ludziom, że powinni ograniczyć spożycie jajek lub nawet wyrzucać żółtka, by chronić serce.

Moim zdaniem osoba, która wyrzuca żółtka, nie zasługuje na to, by jeść jaja.

Czasem można spotkać się zaleceniami typu spożywaj maksymalnie 2-6 żółtek tygodniowo. Jednak musisz wiedzieć, że nie jest to poparte żadnymi badaniami.

Jak już pisałem, badania pokazują, że jedzenie 3 jaj dziennie dla większości z nas. Niestety nie trafiłem na badania sprawdzające efekty spożywania bardzo dużych ilości jaj, ale to nie oznacza, że ich większe ilości są szkodliwe.

Szukając informacji na temat jedzenia dużych ilości jaj trafiłem na pewną ciekawostkę.

Mówiła ona o 88 letnim mężczyźnie, który zjadał aż 25 jaj dziennie i cieszył się świetnym zdrowiem. Więcej info na ten temat znajdziesz tutaj.

Przeglądając luźne informacje na temat spożycia jaj, wiele osób podaje, że zjada 3-6 jaj dziennie i również ma się świetnie.

Jako ciekawostkę chciałbym pokazać ciało, jakie zbudował Vince Gironda.

Ten gość na pewno nie zaprzątał sobie głowy tym, ile jajek dziennie może zjeść.

Vince był wielkim zwolennikiem systemu żywienia, którego podstawę stanowiły steki i jaja. W takiej diecie 10 jaj dziennie było czymś normalnym.

Dodam jeszcze, że Vince Gironda dożył w zdrowiu 80 lat.

ile jajek dziennie

Osobiście odkąd pamiętam, jaja są nieodłącznym towarzyszem mojej diety. Obecnie zjadam 2-3 dziennie i w weekendy robię sobie od wolne.

Dwie Ważne Sprawy Na Koniec

Jeśli zjadasz duże ilości jaj. Zadbaj o to, by pochodziły one ze sprawdzonego źródła. „Dobre” jaja to większa ilość wartości odżywczych.

Sprawa numer dwa. Cholesterol nie jest Twoim wrogiem, ale musisz uważać na cholesterol utleniony, który powstaje podczas obróbki termicznej, ponieważ zwiększa on ryzyko miażdżycy i chorób serca.

Cholesterol zawarty jest w żółtku jajka, więc najlepiej spożywaj je na miękko lub surowe. Gorszym pomysłem jest jajko na twardo, a tragicznym jajecznica.

Tyle w temacie!

Liczę, że ten wpis w jakimś stopniu odpowiedział na Twoje pytanie, ile jajek dziennie można jeść bez obaw o zdrowie.

UWAGA: Niedawno wykonałem eksperyment, w którym jadłem 3-4 jaja dziennie 6 dni w tygodniu przez jakieś 2-3 miesiące.

Odkryj w tym wpisie, co zaskakującego pokazały moje badania krwi.

2 Comments

  1. Rafał Sachanowicz

    Luty 7, 2016 at 8:52 pm

    Ja osobiście od wielu lat spożywam trzy jaja dziennie (prócz weekendów) i moje wyniki krwi mają się całkowicie dobrze. Także niech synowi idzie na zdrowie, ale jak ze wszystkim raz na jakiś czas warto zrobić sobie dzień, dwa przerwy.

  2. Szymańska Danuta

    Luty 4, 2016 at 11:26 am

    Ciekawy artykuł sądziłam iż spożywanie dużych ilości jajek szkodzi zdrowiu a tu ciekawostka.Syn spożywa je codziennie i miałam pewne obawy.Artykuł je rozwial

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *