Męskie Zdrowie

Objawy Przetrenowania (Kilka Faktów Na Ten Temat)

By  | 

objawy przetrenowania

Poznaj Przyczyny I Objawy Przetrenowania

Coraz częściej słychać hasła typu „przetrenowanie to mit”, „przetrenowanie jest dla mięczaków”, „przetrenowanie to wymysł ludzi leniwych”.

Powyższe slogany całkiem fajnie brzmią i nawet nadają się do wydruku na koszulce. Jednak w naturze niewiele rzeczy jest czarnych lub białych. Prawda zazwyczaj leży gdzieś pośrodku.

Przetrenowanie moim zdaniem nie jest mitem.

Jest czymś rzeczywistym, chociaż często bywa również wymówką dla leniwych osób.

Czym W Ogóle Jest Przetrenowanie

Przetrenowanie jest przemęczeniem centralnego układu nerwowego, które ma miejsce w sytuacji, gdy regularnie obciążamy organizm  (np. za pomocą treningu) w większym stopniu, niż jest on w stanie się regenerować.

Jednak często nie jest to takie proste, jakby się wydawało.

Spójrzmy na pracowników fizycznych (budowa, stocznia, kopalnia). W pewnym sensie codziennie spędzają oni po dziesięć godzin w siłowni. Dodatkowo ich „dieta” dla wielu fanów siłowni jest po prostu nie do przyjęcia. Nie piją szejków proteinowych, nie zażywają cudownych suplementów oraz nie przejmują się zbytnio tym, co jedzą. Jednak jakoś nie występują u nich objawy przetrenowania.

Czy to magia? Raczej nie…

Wszystko sprowadza się do 2 czynników: odpowiedniej ilości kalorii oraz snu. Dbając o te dwa czynniki objawy przetrenowania będą Ci obce.

Typowe Objawy Przetrenowania

Jeśli przemęczysz swój centralny układ nerwowy, odbije się to na stanie Twojego zdrowia oraz wydajności podczas treningu. Dlatego warto poznać kilka czynników, które zazwyczaj są efektem przetrenowania.

  • Masz problem z dokończeniem treningu, który zawsze robiłeś cały.
  • Zacząłeś częściej chorować na przeziębienia czy grypę (spadek odporności).
  • Masz gorszy humor, jesteś bardziej rozdrażniony lub przybity.
  • Utraciłeś apetyt, masz problemy ze snem oraz obniżone libido.

Muszę w tym miejscu zaznaczyć, że jeden czynnik nie oznacza od razu przetrenowania, ale wystąpienie kilku może na to wskazywać. Warto również wiedzieć, że przetrenowanie bardzo mocno odbija się na poziomie testosteronu, który i tak sporo mężczyzn ma niski. O problemach z tego płynących pisałem tutaj.

Dwa testy, które chronią przed przetrenowaniem

  • Testuj siłę swojego chwytu. W ten sposób sprawdzisz ile „mocy” ma Twój układ nerwowy, który steruje mięśniami. Możesz sprawdzić ile czasu utrzymasz w rękach sztangę stojąc z wyprostowanymi nogami lub ile czasu jesteś w stanie wisieć na drążku. Najlepiej co dwa, trzy tygodnie wygodnie na sobie taki test. Jeśli zobaczysz, że czas chwytu się zmniejsza, to coś jest nie tak. Czas dać odpocząć swojemu ciału.
  • Dziś nie ma problemu z dostępem do pulsometrów. Warto regularnie mierzyć swój spoczynkowy puls. Dlaczego? Jeśli Twoja kondycja się poprawia, to puls spoczynkowy powinien powoli zmniejszać swój poziom. Jeśli dopadło Cię przetrenowanie, to spoczynkowy puls pójdzie do góry.

Jak sobie radzić z przetrenowaniem

Po prostu więcej odpoczywaj i więcej jedz. Szokujące prawda? :)

Podczas ciężkiej pracy ciało potrzebuje więcej energii, a energię bierze z kalorii. Proste i logiczne.

Drugim kluczowym składnikiem jest sen. W tym czasie ciało ostro pracuje, by zregenerować się na nadchodzący dzień, więc musisz dbaj o jego jakość.

Co dwa, trzy miesiące warto również zrobić sobie tydzień odpoczynku.

Jak widzisz, ludzkie ciała są dość odporne na przetrenowanie. Jednak zaniedbane potrafią ten stan osiągnąć dość szybko.

PS. Jeśli chcesz wiedzieć, jak dbać o swoje ciało, by działało na pełnych obrotach, to koniecznie zajrzyj tutaj.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *