Zioła I Suplementy

Cała Prawda Na Temat ZMA (Wyniki Badań)

By  | 
ZMA

Foto: FreeImages.com/Marcin Jochimczyk

Czy Zażywanie ZMA Przynosi Odczuwalne Efekty?

Dziś na warsztat biorę popularny specyfik o nazwie ZMA. W końcu producenci zapewniają nas o jego doskonałych właściwościach.

Wyższe libido oraz testosteron, większa siła czy szybsze budowanie mięśni to tylko kilka z efektów, jakie przyniesie nam stosowanie ZMA.

Zobaczmy w takim razie, jak to wszystko wygląda w rzeczywistości.

ZMA opieranie swoje działanie na dwóch minerałach, które mają spory wpływ na poziom testosteronu. Konkretnie chodzi o cynk i magnez. Dodatkiem jest witamina B6, która pełni tutaj rolę czynnika zwiększającego wchłanianie dwóch wymienionych pierwiastków.

Oczywiście trzeba w tym miejscu dodać, że te trzy elementy zostały połączone w sposób synergiczny, ponieważ wtedy sprzedaż produktu wzrasta kilkukrotnie. ;) To tyle z mojej uszczypliwości.

Czas rzucić okiem na kilka badań sprawdzających działanie ZMA.

Badanie #1

Pierwsze z badań testowało anaboliczne efekty wynikające z zażywania ZMA. W eksperymencie wzięło udział 42 atletów wykonujących trening oporowy. Podzielono ich na dwie grupy. Jedna otrzymywała ZMA 30-60 minut przed snem, a druga placebo. Eksperyment trwał osiem tygodni. Nasi sportowcy byli poddawani testom siłowym na początku, w środku i na końcu całego eksperymentu. Sprawdzano również kompozycję ich ciał. Wyniki niestety nie były zbyt optymistyczne. Między dwoma grupami nie odnotowano większych różnic w przyroście siły czy zmianie budowy ciała.

Badanie #2

W tym przypadku testowano czy ZMA wpływa na poziom testosteronu. Badaniu poddano 14 trenujących mężczyzn w wieku 22-33, których spożycie cynku przed eksperymentem zawierało się w przedziale 12-23 mg dziennie. Wyniki badania pokazały wzrost poziomu cynku, jednak nie miało to przełożenia na poziom całkowitego czy wolnego testosteronu.

Badanie #3

Trzecie badanie będzie bardziej optymistyczne. Tym razem grupą testową byli trenujący atleci. Spożywali oni ZMA przez osiem tygodni. Po tym czasie odnotowano wzrost testosteronu o 43 procenty. Do tego ich siła wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z grupą placebo. Całkiem nieźle!

Wnioski

Jak widzisz, wyniki są dosyć rozbieżne. Z tego powodu część osób może sobie pomyśleć, że ostatnie badanie było sponsorowane. Jednak prawda okazuje się całkiem prosta. ZMA działa i nie działa :)

Moim zdaniem wszystko zależy od poziomu cynku i magnezu w ciele. Jeśli masz niedobór tych pierwiastków, to odczujesz pozytywne ZMA (wzrost testosteronu czy poprawa libido).

Z kolei w sytuacji, gdy dieta zapewni Ci zdrowy poziom cynku oraz magnezu, to ZMA nie przyniesie większych efektów.

Zaznaczam w tym miejscu, że zwiększenie spożycia ZMA lub samego cynku/magnezu do wyższych poziomów nie przyniesie efektów w postaci dalszego wzrostu testosteronu.

Chcę również zwrócić uwagę na fakt, jak bardzo niedobór niepozornych pierwiastków potrafi wpłynąć na poziom testosteronu i siły. Doskonale pokazuje to badanie numer trzy. Dlatego naprawdę warto docenić potęgę swojej diety i jej wpływ na cały organizm.

Czy warto

ZMA  jest idealnym przykładem tego, jak korzystając z prostych rozwiązań i dobrego marketingu można stworzyć środek, na którym da się nieźle zarobić. Dodam w tym miejscu, że nazywanie ZMA boosterem testosteronu jest moim zdaniem zwykłym wprowadzaniem ludzi w błąd.

Dodatkowo nie polecam „sklepowego” ZMA. Nie ma sensu przepłacać za marketingowy bełkot. Jednak zdecydowanie warto dbać o zdrowy poziom cynku i magnezu w ciele.

Kiepska dieta, używki, stresujące życie to typowe czynniki, które okradają nas z tych cennych minerałów. Na niedobór cynku i magnezu narażone są również osoby, które mocno się pocą, ponieważ minerały te w dużym stopniu tracimy właśnie z potem. Oczywiście niedobory minerałów najlepiej łatać przez poprawę diety i stylu życia. Suplementy powinny być tylko dodatkiem.

Zauważyłem również, że ZMA jest chętnie stosowane na poprawę snu oraz regenerację. Postanowiłem sprawdzić to na sobie i naprawdę byłem pozytywnie zaskoczony efektami. W skrócie mówiąc spałem lepiej, wstawałem wcześniej i do tego świetnie wyspany.

(NOTKA: Zastanawiasz się, jakie produkty powinieneś wybierać, by jeść jak mężczyzna? Pobierz gotową listę zakupów. Przestań rozmyślać i zacznij działać! Pobierz Tutaj )

dieta dla mężczyzn

Dla Zdecydowanych

Osobom sięgającym po ZMA mocno polecam zrobienie sobie samemu takiego preparatu. Wystarczy kupić oddzielnie wszystkie składniki. Wychodzi to dużo taniej i do tego lepiej możemy dobrać dawkę pod swoje ciało.

Typowy skład ZMA to: 30 mg cynku, 450 mg  magnezu i 11 mg witaminy B6.

ZMA zazwyczaj zażywa się 30-60 minut przed snem na pusty żołądek. Preparat nie powinien być spożywany z żywnością i suplementami zawierającymi wapń, ponieważ blokuje on wchłanianie cynku.

Przypominam również, by robić regularne przerwy w stosowaniu ZMA i dać ciału od niego „odpocząć”. Generalnie zasada ta dotyczy wszystkich suplementów diety.

Zakończenie

Jak w przypadku każdego suplementu ostateczna decyzja należy do Ciebie.

Jeśli chcesz poprawić jakość snu i regenerację ciała, to ZMA jest pozycją wartą zainteresowania. Z kolei osoby szukające naturalnych sposobów na zwiększenie testosteronu zachęcam do pobrania tego poradnika.

5 Comments

  1. Bartek

    Lipiec 20, 2015 at 11:49 am

    Jednym z ciekawszych, choć niezbyt popularnych źródeł potasu w diecie, są owoce morza. Zwłaszcza małże.

  2. Rafał Sachanowicz

    Sierpień 27, 2014 at 2:53 pm

    Tzn. nie zalecasz suplementacji cynkiem? Chętnie wysłucham czegoś więcej na ten temat :)

  3. Rafał Sachanowicz

    Sierpień 27, 2014 at 2:50 pm

    Kasza ogólnie jest niedocenianym produktem w codziennej diecie. Szczególnie warto włączyć do diety kaszę jaglaną, która jest zasadotwórcza.
    Z żywności smacznej i bogatej w cynk polecam również wątróbkę np. cielęcą.
    Pamiętam, że na studiach (ciężki okres dla ciała) korzystałem ZMA i faktycznie cieszyłem się lepszym snem. Obecnie na szczęście nie muszę już korzystać z tego typu „pomocy”. Odnośnie niedoborów to faktycznie patrząc na styl życia przeważającej części mężczyzn, suplementacja cynkiem i magnezem może przynieść odczuwalne korzyści.

  4. Azer

    Sierpień 27, 2014 at 9:17 am

    Ze swojej strony dodam, że warto suplementować tylko magnez i tylko przed snem :)

  5. MAJK1512

    Sierpień 27, 2014 at 5:53 am

    Od jakiegoś czasu sam biorę cynk i magnez przed snem i muszę powiedzieć że u mnie efekty są naprawdę duże- w pierwszych tygodniach stosowania -o wiele szybsza regeneracja, duży wzrost libido, jednak po dłuższym czasie widzę że dieta ma również ogromny wpływ, np. jeśli w jakiś dzień jem dużo przetworzonego jedzenia głównie węglowodany to czuję że cynk i magnez nie dają efektów, ale w innym dniu jeśli jem zbilansowane posiłki to czuję dużą różnicę. Ja osobiście polecam cynk i magnez- największa ilość cynku znajduje się w kaszy, a mało kto je ją chociaż raz w tygodniu, to samo tyczy się owoców morza. Dlatego moim zdaniem trzeba jakoś ten pierwiastek dostarczyć dla organizmu bo pewnie większość osób i tak ma jego niedobory.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *