Męskie Zdrowie

Czy Trening Na Czczo Jest Groźny I Zjada Mięśnie?

By  | 

trening na czczo

Czy trening na czczo to dobry pomysł? Odpowiedź zaskakuje!

Ostatnio pod moim filmem wywiązała się ciekawa dyskusja na temat treningu na pusty żołądek. W związku z tym postanowiłem powiedzieć coś więcej na ten temat i przy okazji wyjaśnić kilka istotnych spraw.

Dla osób niebędących w temacie, powiem w skrócie, że w filmie stwierdziłem, iż moja pogoń za lepszym ciałem pokazała, że trening na czczo nie „zjada” mięśni. Z kolei ktoś w komentarzach napisał, że propaguję fałszywe tezy (moim zdaniem dość odważne stwierdzenie).

Dodatkowo ta sama osoba stwierdziła że trening na czczo jest niezdrowy oraz niebezpieczny np. zaburza pracę nerek czy serca. Niestety więcej konkretów nie otrzymałem, chociaż trzymam za słowo, że niebawem się pojawią.

Na wstępie jeszcze zaznaczę, że wpis ten nie jest żadnym atakiem z mojej strony, a jedynie próbą podjęcia zdrowej dyskusji, do której zachęcam wszystkiego osoby mające PRAKTYCZNE doświadczenie w tym temacie.

Trening na czczo w rzeczywistym świecie

Wielu moich znajomych nie wyobraża sobie treningu w takiej formie i w sumie mnie to nie dziwi. Po prostu część osób woli wykonywać trening po solidnym posiłku.

Z kolei ja oraz wiele mi znanych osób czuje się doskonale robiąc trening na czczo i jest świadoma, że w ten sposób również można budować mięśnie. Oczywiście osoby mające jakieś problemy zdrowotne typu cukrzyca czy niski poziom cukru powinny być bardziej uważne w tym temacie.

Wnioski? Każdy z nas jest inny i inaczej reaguje na dany bodziec. Dlatego w pierwszej kolejności zawsze słuchaj swojego ciała.

Jeśli przykładowo podczas treningu na czczo czujesz się źle, to głupotą byłoby wykonywanie treningu w takim stanie, nawet jeśli badania naukowe będą twierdzić, że jest to korzystne. Mam nadzieję, że rozumiesz, o co mi chodzi.

Ja wybrałem takie podejście do tematu, ponieważ idealnie wpasowuje się w mój styl życia i doskonale mi się trenuje w tym stanie. Pamiętaj, to trening i dieta mają być dodatkiem do Twojego życia, a nie Twoje życie dodatkiem do nich.

Bardziej znanym ode mnie człowiekiem, który takim stylem życia zbudował imponującą sylwetkę na potrzeby filmu Wolverine jest Hugh Jackman. Osób tego typu oczywiście jest więcej, ale nie o nich dziś będę pisał.

Postanowiłem również rzucić okiem, co mówią badania o treningu na czczo i znalazłem trochę ciekawych informacji.

  1. W okresie postu ciało produkuje znacznie większe ilości hormonu wzrostu (o korzyściach chyba nie muszę pisać). Tutaj znajdziesz całe badanie.
  2. Według tego badania trening na czczo sprawia, że ciało spala więcej tkanki tłuszczowej oraz mniej glikogenu (więcej glikogenu to więcej energii podczas treningów).
  3. Z kolei w tym badaniu stwierdzono, że trening na czczo wręcz stymuluje ciało do większej odpowiedzi anabolicznej niż trening po spożyciu posiłku, co teoretycznie powinno dać lepsze efekty w budowaniu mięśni i jakości treningów. Jednak bardziej traktowałbym to jako ciekawostkę i nie zmieniał z tego powodu całego rozkładu swojego dnia.
  4. Następne badanie pokazuje, że trening na czczo nie tylko korzystnie wpływa na adaptację mięśni do wysiłku, ale również poprawia wrażliwość insulinową, co sprawia, że ciało lepiej „radzi” sobie z węglowodanami.
  5. Jeśli chodzi o trening wytrzymałościowy, to tutaj uzyskano ciekawe wyniki. Lepsza regeneracja, zachowana masa mięśniowa, utrata tkanki tłuszczowej oraz brak spadku formy. Moim zdaniem całkiem nieźle.
  6. Ostatnie z ciekawych badań pokazało, że trening bez śniadania w porównaniu z grupą „najedzonych” daje lepsze efekty, jeśli chodzi o ilość gromadzonego przez ciało glikogenu oraz maksymalnego minutowego poboru tlenu VO(2max).

Jak widzisz, według podanych badań trening na czczo może przynieść całkiem sporo korzyści. Jednak nie rozpatruj takiej formy treningu w kategoriach lepszy gorszy od treningu między posiłkami. Po prostu zastanów się, co lepiej pasuje do Twojego ciała i stylu życia.

Ja osobiście nadal pozostanę przy „fałszywej” tezie w postaci treningu na czczo. Jeśli coś się zmieni w tym temacie, to na pewno napiszę o tym na blogu.

Trening na czczo i zagrożenia

Próbowałem również znaleźć coś na temat wspomnianych zagrożeń pracy serca czy nerek. Niestety miałem z tym problem, ponieważ nie trafiłem na nic sensownego. Trochę mnie to zaskoczyło (jeśli jest to prawdą) patrząc na to, ile osób trenuje właśnie z pustym żołądkiem. Z tego powodu gorąco namawiam osobę odpowiedzialną za powstanie tego tematu do zabrania głosu :)

Trochę gdybania i filozofii

Uwaga! Ten podrozdział jest zbiorem moich wymysłów i nie będę szukał żadnych dowodów na ich poparcie.

Człowiek pierwotny raczej nie miał lodówki do przechowywania mięsa oraz nie budził się przy misce ciepłej owsianki. Działał po prostu zgodnie ze swoim instynktem. Jak widział samicę, to próbował ją bzyknąć. Gdy było ciemno, to szedł spać, a jak budził się głodny, to ruszał dupę, żeby zapolować na swoje śniadanie. Przypuszczam, że takie polowanie było mieszanką treningu siłowego, HIIT oraz lekkiego cardio.

Podobnie wygląda to w świecie zwierząt. Jeśli lew nie czuje głodu, to zapewne gdzieś śpi albo kopuluje. Gdy przychodzi głód, to wie, że czas zapolować na swoje śniadanie (wykonać trening na czczo).

Naprawdę ciężko mi uwierzyć na podstawie tylko tych dwóch przykładów oraz porcji zdrowego rozsądku, że natura w swojej doskonałości zaprojektowałaby ciało, w którym zachodzą szkodliwe procesy po podjęciu treningu w okresie kilkunastu godzin po spożyciu ostatniego posiłku.

Jednak podkreślam jeszcze raz, to są moje wymysły i chętnie usłyszę bardziej doświadczone w tym temacie osoby.

Słowo na koniec

Dyskusja w temacie treningu bez śniadania trwa od dawna i myślę, że będzie trwać jeszcze długo.

Nie wiem, jak Ty drogi czytelniku odebrałeś mój film, ale chcę w tym miejscu wyjaśnić jedną rzecz.

Nie istnieje jedyna i słuszna droga do lepszej sylwetki. Takich dróg jest wiele i wiele z nich zaprowadzi Cię do Twojego celu.

Nigdzie nie twierdzę, że moje podejście jest najlepsze. Mówię jedynie, co sprawdziło się u mnie i być może również sprawdzi się u Ciebie. Jednak jest to tylko sugestia.

Najważniejsze to znaleźć drogę, która będzie pasować do Ciebie i Twojego stylu życia.

PS. Znacznie więcej na temat budowania atrakcyjnej sylwetki dowiesz się z programu „DNA Transformacji”, w którym przestawiam czystą praktykę.

dieta dla mężczyzn

9 Comments

  1. Rafał Sachanowicz

    Sierpień 31, 2016 at 6:07 pm

    Naprawdę fajnie się czyta takie komentarze pochodzące z osobistych doświadczeń. Zdrówka życzę!

  2. Michal

    Sierpień 21, 2016 at 7:28 am

    Trenuje juz z 2 lata z czego naczczo od ponad 2 miesiecy a tzw okno żywieniowe czyli pora karmienia wypada u mnie w godz 15-22. Nie jadam śniadań. Zazwyczaj jadam 2 posiłki dziennie: w dzień treningowy w sumie 3000kcal, w dzień nietreningy 2500kacal. Jest to idealny system dla mnie poniewaz mam 2 firmy i nie mam czasu na jedzenie 5-6 posilkiw dziennie. To dieta jest dla nas a nie my dla diety. Jestem po trzydziestce a nigdy w życiu nie miałem takiej formy jak teraz. Polecam odstawienie śniadania gdyż z rana do niczego nie jest nam potrzebny wyrzut insuliny.

  3. Rafał Sachanowicz

    Luty 1, 2016 at 3:54 pm

    Dzięki za własną opinię :)

  4. Eddie

    Styczeń 31, 2016 at 10:26 pm

    Aeroby sam staram się robić na czczo, siłowy po posiłku. Chodzi o to, że organizm na czczo nie ma posiłku, z którego czerpałby energie, więc czerpie ją z tłuszczu. A w efekcie trening na czczo jest efektywniejszy w spalaniu tłuszczu. Aczkolwiek nie w budowaniu masy mięśniowej.

  5. trening

    Listopad 18, 2015 at 2:44 pm

    Poranny trening na czczo jeszcze nikomu nie zaszkodził.
    Ja osobiście zawsze po przebudzeniu zjadam śniadanie, ale jeśli akurat za chwilę wybieram się na poranny trening to żeby nie obciążać brzucha zbędnym balastem zjadam tylko jabłko żeby dostarczyć trochę prostych cukrów do organizmu.

  6. medyk

    Listopad 1, 2015 at 10:56 pm

    Mariusz05 post plus wysiłek nijak ma się do utraty zdrowia. Tak jak pisze Sachan wszystko zależy czy się dobrze z tym czujesz. Dla mnie trening na czczo jest idealny ( w końcu nie łapią mnie kolki.) polecam go również swoim pacjentom i co dziwne nikt się nie uskarża

    Co do suplementu diety – Jak każdy suplement w Polsce nie musi ( i zwykle) nie działa. Główne składniki np. żeń szeń czy pieprz cayenne można wprowadzić w bardziej naturalny sposób. Wystarczy zmiana diety i chwila pobawienia się z przyprawami. nie dość, że lepiej smakuje to i człowiek zdrowszy. Poza tym bioretencji tabletki (ostatnio modne słowo) masz max 5 %

    Polecam przeczytać poprzednie wpisy Rafała oraz przeczytać jego książkę „Męska dieta”. Pozbawi Cię to wszelkich wątpliwości.

  7. Rafał Sachanowicz

    Listopad 1, 2015 at 6:56 pm

    Hej dzięki za komentarz. Jak to objawiło się w Twoim przypadku?
    Ja mam pozytywne odczucia na ten temat i to bez suplementów.
    Oczywiście nie jestem tutaj od tego, by Cię przekonywać, że tak jest :)
    Dzielę się tylko swoim doświadczeniem i nie mówię, że znam jedyną słuszną drogę.
    Rób to, co przynosi Ci najlepsze efekty.
    Jednak reklama suplementu moim zdaniem trochę odbiera autentyczności komentarzowi…
    Trzymaj się!

  8. Mariusz05

    Listopad 1, 2015 at 6:20 pm

    Trening na czczo jest niezdrowy. Próbowałem i szybko odbiło się to na moim zdrowiu. Zacząłem stosować Therm Line Man i szybciej osiągałem swoje efekty. Nie wierzę, że niejedzenie i wysiłek fizyczny może być dobry.

  9. medyk

    Październik 27, 2015 at 9:00 am

    Zaburzenia pracy serca? Jak jesteś wyniszczony a i owszem mogą się pojawić kołatania serca i migotania. Tylko nie tyczy się to osób stosujących dietę. organizm nie jest w stanie ” zniszczyć się” podczas jednego treningu tak bardzo, żeby spalić cały potas z organizmu. A i na to jest bardzo prosty sposób. Dostarczanie organizmowi dużych ilości wody. Bo bieganie na czczo nie jest równoznaczne z bieganiem z pragnieniem. to samo tyczy sie nerek. Jeśli prawidłowo sie nawadniasz to twoje nerki mają w dupie czy biegasz czy stoisz, czy na pusto, czy najedzony bo twój kwas mlekowy w mięśniach i tak powstaje a one i tak muszą go przetworzyć

    Można nawet powiedzieć więcej. – Organizm nie jest obciążony jedzeniem wiec nie musi trawić – nie musi trawić ma więcej Energi do przetwarzania substratów z mięśni

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *