Męskie Zdrowie

Zmęczenie Nadnerczy – Choroba Naszych Czasów

By  | 

zmęczenie nadnerczy

Zmęczenie Nadnerczy I Jego Wpływ Na Mężczyzn

Chociaż nie wszyscy wiedzą, czym jest zmęczenie nadnerczy, to bez wątpienia temat ten w ostatnich latach zyskał na popularności i zapewne będzie o nim już tylko głośniej. Dlaczego tak się dzieję i jak chronić się przed tym problemem, postanowiłem odpowiedzieć w tym wpisie.

Szybciej, Dłużej, Więcej…

Współczesny Kowalski ciągle za czymś pędzi oraz wystawia swoje ciało na duże dawki czynników stresujących. W jego słowniku nie istnieje słowo „relaks” i nawet nie przychodzi mu do głowy, by w całym tym pośpiechu zatrzymać się na chwilę i dać ciału odsapnąć.

Dodatkowo na każdym kroku otacza nas durna motywacja mówiąca, żeby nieustannie cisnąć do przodu. Sen? Sen jest dla mięczaków, wyśpisz się po śmierci. Chcesz atrakcyjnego ciała? Musisz się zajechać treningami. Nie dajesz rady? Mamy dla Ciebie pigułki oraz turbo drinki, które zaraz postawią Cię na nogi i pozwolą działać dalej.

Swoje pięć groszy dokładają również cwaniacy jadący na zakazanych substancjach mówiący, że przetrenowanie to mit. Jasne brzmi to super oraz skutecznie nakręca do dalszego ciśnięcia, ale w praktyce tego typu podejście zazwyczaj nie kończy się dobrze.

Powyższe czynniki powodują, że każdego dnia wkładamy do swojego „życiowego plecaka” małą cegiełkę. Jeśli ciało będzie nadążać z wyjmowaniem tych cegiełek, to wszystko będzie w porządku. Jednak obecnie mnóstwo ludzi wkłada więcej cegiełek, niż ciało jest w stanie wyjąć w ciągu doby. W efekcie prędzej czy później nadejdzie dzień, w którym plecak nas przeciąży i zmusi do upadku na twardą ziemię, a to będzie dopiero początek problemów.

Na szczęście ludzkie ciało to sprytna bestia i znalazła sposób, by się przed tym chronić. Jak? Poprzez wysyłanie zawczasu odpowiednich informacji sugerujących, że jesteś na dobrej drodze do zrobienia sobie krzywdy, a wysłannikiem tych sygnałów będzie między innymi opisywane dziś zmęczenie nadnerczy.

Czym Jest Zmęczenie Nadnerczy

Żeby zrozumieć podłoże tej choroby muszę wyjaśnić, czym są nadnercza i postaram się zrobić to po ludzku. Nadnercza to dwa małe gruczoły, które pełnią w ciele wiele ważnych funkcji, a z naszego punktu widzenia istotne jest to, że zajmują się produkcją kortyzolu.

W uproszczeniu mówiąc nadnercza pomagają radzić sobie z wszelkiego rodzaju stresem, ponieważ według pierwotnych mechanizmów wypuszczenie do ciała kortyzolu pomaga przetrwać zagrożenie np. starcie z drapieżnikiem.

Problem pojawia się, gdy doświadczamy w życiu więcej stresu, niż nadnercza są w stanie „ogarnąć”. Takie ich długotrwałe katowanie objawi się tym, że w końcu powiedzą „Stop! Nie dajemy już rady!”. W efekcie przestaną produkować odpowiednie ilości kortyzolu i pojawi się długa lista dolegliwości, która została określona właśnie mianem zmęczenia nadnerczy.

Co prawda oficjalna medycyna nie potwierdza powyższej teorii, ale z drugiej strony życie nie raz życie pokazało, że są oni w błędzie. Według dostępnych źródeł wiedzy ten stan rzeczy prawdopodobnie wynika z tego, iż dostępne metody diagnozowania tej choroby nie są wystarczająco czułe. Szczególnie w pierwszych fazach jej rozwoju.

Jednak warto wiedzieć, że chociaż zmęczenie nadnerczy nie jest oficjalnie przyjętą chorobą, to jej ekstremalna wersja, czyli niedoczynność kory nadnerczy zwana też chorobą Addisona jest już czymś „akceptowalnym”, ponieważ istnieją testy zdolne do jej wykrycia.

Objawy Zmęczenia Nadnerczy

Co ciekawe zmęczenie nadnerczy w pewnym stopniu przypomina objawy niskiego testosteronu i podejrzewam nawet, że wiele problemów dotykających moich czytelników, tak naprawdę nie wynika z  niskiego testosteronu, lecz właśnie ze zmęczenia nadnerczy.

Oto lista najbardziej popularnych objawów:

  • problemy z porannym wstawaniem,
  • problemy z uzyskaniem porządnego snu,
  • ciągłe zmęczenie nawet po długim śnie,
  • problemy z funkcjonowaniem i jasnym myślenie,
  • osłabiona odporność np. łatwiej o przeziębienie,
  • zaburzenia działania układu hormonalnego,
  • niskie libido oraz problemy z uzyskaniem erekcji.

Oczywiście powyższe problemy mogą być także objawem innych chorób, więc zawsze warto zasięgnąć porady lekarza, jeśli znasz jakiegoś wartościowego :)

Muszę w tym miejscu jeszcze zaznaczyć, że powyższa lista dolegliwości wcale nie musi być oznaką zmęczenia nadnerczy. Często jest to zwykły efekt kiepskiej diety, braku odpowiedniej ilości snu czy depresji.

Co ciekawe wiele z powyższych problemów prawdopodobnie zniknęłoby, gdyby ludzie zaczęli zaglądać do swojego wnętrza i przestali skupiać się jedynie na czynnikach zewnętrznych. Jednak nie wydaje mi się, by takie coś nastąpiło w najbliższym czasie.

Przyczyny Zmęczenia Nadnerczy

Jak już pisałem główną przyczyną tej dolegliwości jest nadmiar stresu. Jednak nie chodzi tutaj jedynie o stres psychiczny. Widzisz, istnieje znacznie więcej źródeł stresu, niż Ci się wydaje. Stresem dla ciała jest nie tylko zły szef, ale także ekspozycja na ekstremalne temperatury, niezdrowe jedzenie, kiepski styl życia czy kontakt ze szkodliwą chemią. Dlatego tak bardzo ważna jest edukacja w tym temacie.

Zastanawiasz się, jakim cudem jedzenie może być źródłem stresu? Opcji jest naprawdę wiele np. pestycydy w warzywach i owocach, antybiotyki w mięsie czy woda ładująca w nas chlor oraz ksenoestrogeny. Już tylko kilka tych czynników daje ciału naprawdę duży wycisk, a dorzuć do tego jeszcze nietolerancje pokarmowe, na które w mniejszym lub większym stopniu cierpi obecnie chyba każdy człowiek i wychodzi niezbyt ciekawa mieszanka.

Skoro już jestem w temacie jedzenia, to chciałbym przedstawić dwa popularne produkty, których nadmierne spożycie bardzo często idzie w parze ze zmęczeniem nadnerczy.

KAWA

Poranna kawa jest dla ogromnej liczby mężczyzn sposobem na rozpoczęcie dnia, gdyż daje szybką dawkę energii. Niestety kilka godzin po jej spożyciu następuje jeszcze większy spadek energii i wtedy ponownie sięgamy po kawę lub jakiś inny stymulant np. cukier.

Cały problem w tym, że po każdym wypiciu kawy nadnercza dostają sygnał do produkcji hormonów stresu. Tych samych, które są produkowane w chwilach zagrożenia życia.

Jeśli raz na jakiś czas strzelasz kawę, to nic złego się nie dzieje, bo ciało sobie z tym radzi. Jednak regularne picie kawy lub co gorsza wypijanie kilku dziennie nie jest dobrym pomysłem. Z zewnątrz będzie Ci się jedynie wydawać, że Twoja tolerancja na kofeinę wzrasta i tyle. Jednak prawda jest taka, że będzie to oznaka tego, iż nadnercza nie mają już odpowiedniej mocy, by zapewnić Ci takiego strzała energii, jak kiedyś zapewniała kawa.

CUKIER

Cukier podobnie jak kawa jest dla ciała źródłem stresu, a jego nadmiar w diecie skutecznie przyczyni się do powstania zmęczenia nadnerczy. Warto też mieć na uwadze, że wysokie spożycie cukru zazwyczaj przekłada się na przyrost tkanki tłuszczowej, co dodatkowo zwiększa stres, z jakim musi sobie radzić ciało.

SEN

Kolejnym istotnym czynnikiem, który zwiększa ryzyko dorobienia się zmęczenia nadnerczy jest sen, a dokładniej jego niedobór.

Z każdym pokoleniem śpimy coraz mniej i chociaż pozornie jest to coś fajnego, gdyż mamy dla siebie więcej czasu, to tak naprawdę nasze organizmy nie są do tego przyzwyczajone. Sen to pora, gdy organizm przeprowadza w sobie porządki i regeneruje się, więc skracanie tego okresu zdecydowanie przyczyni się do szybszego rozwoju zmęczenia nadnerczy.

UMYSŁ

Stres emocjonalny potrafi uczynić z człowieka wrak i doprowadzić nawet do śmierci, więc chyba nie masz wątpliwości, czy może on przyczynić się do powstania opisywanej choroby.

WYSIŁEK FIZYCZNY

Aktywność fizyczna jest czymś dobrym, ale tylko do pewnego stopnia. Jeżeli nieustannie będziesz katował swoje ciało treningami i nie dasz mu czasu na regenerację, to tylko prosisz się o problemy. Jest to idealny przykład tego, jak lek zamienia się w truciznę. Pamiętaj, jeśli ćwiczysz intensywnie, to jeszcze intensywniej musisz odpoczywać!

Zmęczenie Nadnerczy – Leczenie

Gdzie choroba tam pasożyty próbujące na niej zarobić :) Jednak moim zdaniem zmęczenie nadnerczy nie wymaga do leczenia żadnych leków czy suplementów, lecz zmiany swojego stylu życia. Co prawda zioła o działaniu adaptogennym mogą stanowić pewną formę pomocy, ale na pewno nie są niezbędne do szczęścia.

Niestety mam również złe wieści. Zmęczenie nadnerczy nie powstaje z dnia na dzień, dlatego też nie licz, że pozbędziesz się go w krótkim czasie. Często potrzeba tutaj nawet kilkunastu miesięcy przemyślanego działania.

Typowe zalecenia do walki z opisywaną chorobą polegają głównie na zmianie trybu życia na „zdrowszy” oraz nauczeniu się radzenia sobie ze stresem. Swoją drogą tego typu rady korzystne są również dla zdrowych osób, więc wszystkich zachęcam do ich praktykowania.

Kilka wskazówek do walki ze zmęczeniem nadnerczy

Tutaj nie napiszę nic odkrywczego, czego byś nie wiedział.

  • W pierwsze kolejności ogranicz spożycie kawy i cukru. W pierwszych tygodniach nie będzie to nic przyjemnego, gdyż odczujesz objawy odstawienia swoich używek, jednak musisz przetrwać ten okres, jeśli chcesz wrócić do zdrowia.
  • Koniecznie zadbaj o uregulowanie oraz poprawę jakości snu. Słuchaj ciała i rób sobie drzemki w ciągu, jeśli będzie to potrzebne.
  • Włącz do swojego życia więcej aktywności, ale rób to z głową, żebyś tylko nie nasilił objawów całej choroby. Spacer oraz lekkie ćwiczenia fizyczne to świetny pomysł.
  • Pamiętaj, jesteś tym, co jesz, więc zacznij zwracać większą uwagę na swoją dietę.
  • Stres emocjonalny jest tak obszernym tematem, że mógłbym dla niego stworzyć oddzielnego bloga, więc nawet nie będę próbował tutaj rozwinąć tego zagadnienia. Wszyscy mamy problemy i nigdy nie będziemy w stanie całkowicie się od nich odciąć. Dlatego MUSIMY znaleźć sposób na radzenie sobie z tym towarzyszem życia.

Jak widzisz, nie ma tutaj żadnej magii. Większość z tych wskazówek każdy zna, a cały problem polega na tym, że mało osób je praktykuje. Efekty tego już znasz.

Podsumowanie

Moim zdaniem zmęczenia nadnerczy nie należy traktować jako czegoś złego. Jest to prostu sposób, w jaki Twoje ciało krzyczy do Ciebie „Stary co Ty wyczyniasz, staram się jak mogę, ale Ty mnie wcale nie szanujesz, a już nie daję rady. Lepiej coś zrób coś ze swoim życiem, nim będzie za późno”. Mam nadzieję, że takie spojrzenie lepiej do Ciebie przemówi :)

PS. Jeśli zaciekawił Cię temat stresu i dbania o własne zdrowie, to zdecydowanie powinieneś zainteresować się poniższym wpisem.

Kliknij Tutaj I Ulepsz Swoje Ciało

PPS. Nie jestem lekarzem i ten artykuł należy traktować jedynie jako zbiór informacji dotyczących zmęczenia nadnerczy.

2 Comments

  1. Rafał Sachanowicz

    Maj 9, 2015 at 8:12 am

    No myślę, że warto, chociaż nie będzie to przyjemne. Nie pisałem o tym, ale w pierwszej kolejności może warto przejść z kawy na yerba mate, która też pobudza, a ma znacznie mniej kofeiny.

  2. marcin

    Maj 8, 2015 at 3:14 pm

    Kurczę, ciekawa sprawa z tą kawą. Sam wypijam jej dobrze ponad pół litra dziennie. Może pora przystopować?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *